Translate

onsdag 10 september 2014

Planeter och trollkarlar



Mona och jag har i många år haft långa diskussioner med varandra och det har oftast handlat om shamanism, astrologi, filosofi och psykologi och vi har nog i grunden samma inställning till det mesta men i vissa frågor kan vi drabba samman med motsatta åsikter.

Men det kan ibland vara bra med intressanta konflikter där man tvingas försöka reda ut ”hur det är egentligen”. Man kan komma på nya infallsvinklar som man tidigare inte hade tänkt på.

I lördags kom vi in på det vanliga, nämligen en slags blandning mellan astrologi och shamanism och medan vi pratade så var det plötsligt som det sade klick i mitt huvud och någon sade: Det som ni pratar om är ”shamansk astrologi”.

Det hade jag inte tänkt på och det beror väl på att jag aldrig hade sett eller hört just det begreppet tidigare. Men jag förstod ju ändå och fick en riktig energikick av den plötsliga insikten.

För att inte varva upp för mycket gick jag gick ut och tog en promenad och sedan simmade jag omkring i sjön en stund. Det var nu soligt, lugnt, stilla och vackert med en blank vattenyta och vattnet var alldeles klart så att man kunde se botten. Det var alldeles underbart fint och vattnet var precis lagom iskallt.

När jag kommit in igen googlade jag på begreppet för att se om det fanns något och... jodå... det fanns en sådan rubrik. Men nu rasade det in idéer i mitt huvud så jag hade inte tid att läsa om vad andra eventuellt kunde ha för åsikter om saken. Jag var tvungen att snabbt börja skriva ner allt som kom.
Samtidigt startade jag den här bloggen och började lägga in mina texter där, men bara som utkast utan att publicera något. 

Eftersom jag nu i mejlet kunde se vid vilken tidpunkt jag hade fått idén så gjorde jag ett horoskop för den tiden. Ja, varför inte? Kan man göra ett horoskop på en baby kan man väl göra det på en impuls? Det blir en karta över våra transiter just då så att man kan se vilken typ av influens det var.
Man kunde också ha gjort ett komposithoroskop på mig och Mona och sedan lagt transiterna på det, men... det kan jag göra en annan gång.
Man kan göra på många sätt och "se vad som händer" och det är så man lär sig.



Idén, impulsen, den tändande gnistan hade kommit precis när Mars gick upp över horisonten.
Månen var i opposition till Jupiter vilket gör att man lätt kan gå till överdrift när man gör något. Känslorna expanderar. 

Jupiter var i hus 8 och det är bra för ”psykologisk healing”, för att förstå den mänskliga naturen och det gynnar sådant som man gör eller delar med andra (säger Robert Hand).
MC var på min Neptunus.
Jupiter var på Monas Merkurius så hon bör uppleva en kraftig tankeexpansion nu.
Jodå, hon skickar tjugo mejl till mig varje dag!
Solen var nästan på min Jupiter och det betyder extra energi till intresset för filosofi och "sökandet efter högre sanningar", en liten "upplysning" som pågår i ungefär en vecka.
Jodå, jag har skrivit om sådant hela dagarna just nu.


Det där var nog konceptionen för bloggen var ju ännu inte född (publicerad). Den bara låg i datorn (livmodern) som ett utkast (foster). 

Jag hade inte tänkt att publicera den nu. Jag hade tänkt att skriva litet mera och samla mera bilder och sedan publicera den vid lämpligt tillfälle. Men... tidpunkten för en födsel brukar man ju inte kunna planera och det gick inte nu heller.
Jag var trött och råkade trycka på fel knapp!

Knappen för Spara och knappen för Publicera ligger bredvid varandra så det är lätt att trycka fel om man inte tittar noga. Eftersom jag inte visste hur jag skulle ”ångra” det så blev jag ju tvungen att lägga ut alltihop och jag blev nervös och allt hamnade i fel ordning.
Men gjort var gjort och jag fick städa upp bland bilderna och texterna.

Jag gjorde ett horoskop även på födelsen, som kom plötsligt just när Pluto gick upp över horisonten. Om Pluto brukar man säga att den gärna vill dra upp det som ligger på djupet i det fördolda och ibland liknar man den vid att det sker en slags "vulkanutbrott". En plötslig eruption, som gör att alla kan se det som tidigare låg gömt under jordens yta. 

Det var fullmåne, vilket kan visa ett intresse för konflikter (som hos SwiftDeer, som jobbade med att balansera konflikter på många olika sätt) och babyn fick dessutom månen på Neptunus =”You are a dreamer and not very practical, preferring to sit by yourself and play in your private fantasy world.”        Robert Hand

 Javisst, det passar ju bra. Babyn fick en karaktär av drömvärld  och jag får hänga med så gott det går genom att koppla på den del av hjärnan, som jag kallar logisk fantasi!. En slags analyserande, kreativ introspektion, som kanske kan vara samma sak som det, som don Genaro kallade för Drömmande. Eller i varje fall en bra början till det.
Och det var ju inte så praktiskt att trycka på fel knapp!

Fantasin får dra iväg vart den vill och sedan kan logiken komma efter och städa bland begreppen. Så bra att jag har Jupiter i Jungfrun, som gör allt för att sortera alla begrepp.
Det handlar om våra drömvärldar. Men då menar jag inte bara analyser av nattens drömmar utan jag menar kanske ännu mera shamanens och våra egna upplevelser av verkligheten. Våra fantasier om den dröm vi kallar verklighet.

Enligt Castaneda och SwiftDeer handlar det om att medvetandegöra denna inre fantasivärld, och det kan kallas för drömmandets konst. Det handlar om att detta livet på dagen är en dröm, men att vi inte är medvetna om det. Vi tror att den här drömmen är verklighet för att vi egentligen sover och det betyder att dagens känslor, upplevelser, fantasier och tankar kan tolkas på samma sätt som man annars tolkar nattens drömmar. 

Uppgiften är att bli vaken och medveten i drömmen på natten, men också att bli vaken och medveten i drömmen på dagen. Man kan börja med att bli medveten om sin fantasivärld. Kan man själv styra den eller blir man styrd av den? Vad innehåller den? Hur gör man för att påverka den?

Jag tycker egentligen inte att det är någon större skillnad på fantasi och tanke. Jag tänker ju när jag fantiserar. Och vilken tanke jag än har så kan den ju kallas för fantasi. Om den stämmer med den fysiska verkligheten är en annan sak.

"Skillnaden" är producerad av oss själva när vi kräver att fantasin ska lyda under materiens lagar så att det inte är tillåtet att tro på något som inte är ”bevisat”.
Vi tycker att vi tänker logiskt när vi fantiserar ihop att något är sant eller osant, trots att vi kanske egentligen inte vet något alls om det.


Hur vi gör med vår tanke/fantasi har att göra med fogpunktens position i kroppen. I takt med att man utvecklas så flyttar den och hamnar på olika stationer. Det betyder att den kommer att flytta sig bort från den station där man inte kan tro på annat än det som är bevisat. Den stationen kallade SwiftDeer för Point of Reason.

SwiftDeer lärde ut hur man kan använda en stor kristall för att flytta punkten. Det gör att man kommer in i en slags känsla av enhet, en kärleksfull eufori, men efter ett tag så åker den ju tillbaka igen till sin vanliga position.Men, man bör tillägga att den också i viss mån rör sig till olika platser när man upplever olika tankar och känslor. Hos vissa personer är den ganska rörlig medan den hos andra är extra stationär, liksom "sitter fast".

Vi har väl alla träffat den personen som har sin punkt fastlåst i Point of Reason. Det är med sådana personer som trollkarlarna kan använda hallucinatoriska droger för att punkten över huvud taget ska kunna börja röra sig. Annars är det meningslöst med all undervisning.
Men det sker under övervakning och trollkarlen vet vad han gör och vaktar och leder sin lärjunge in på de upplevelser som passar.
Den som redan har en rörlig punkt ska nog hålla sig borta från sådana droger eftersom de också, om man gör fel, kan få punkten att röra sig åt fel håll så att man hindras i sin utveckling i stället för tvärtom.


Everything you think and everything you feel 
depends on the position of the Assemblage Point 
                                                                                             Don Juan

Jag tyckte att det, nu när jag började skriva, var litet väl bra flyt på idéerna. Jag behövde bara tänka på något så kom svaren och jag började fundera på om det inte kunde vara SwiftDeer som ”var i farten" på ett annat plan.

Jag tänkte att jag kanske skulle slå litet på trumman och se om jag kunde få något tecken på om det var SwiftDeer eller inte. Jag lade mig på sängen, men jag var trött så jag låg i stället och halvsov en stund.

Senare gick jag upp och gjorde mat, men när jag satte mig vid bordet så fick jag syn på en jättestor och alldeles fantastisk regnbåge, som gick över halva himlen, från horisont till horisont. Jag gick ut och tog några foton av den.

Senare ringde jag till Erena (som är medicinkvinna från Maorifolket) och efter en stund började hon nämna de olika naturfolkens samhörighet med olika stjärnor och så nämnde hon att regnbågen är symbol för Sirius.

Sirius är The Dog Star, som SwiftDeer hade sagt att ”de” kom ifrån och när jag arrangerade hans kurser (med hans lärjunge Batty) så kallade vi kurserna för just The way of the Rainbow Warrior. Erena säger också att hennes folk kommer från Sirius (nån planet där).

Filosofin om drömmandet och om fogpunkten kommer från de två trollkarlar, som Castaneda beskrev i sina böcker: kompisarna don Juan och don Genaro.

Don Juan var Castanedas lärare medan don Genaro var SwiftDeers lärare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar