Shamansk astrologi? Vad är det? Något sådant har väl aldrig funnits?
Man kan svara både ja och nej på det eftersom det beror på hur man tänker och hur man associerar.
Shamanen var den person i nomadstammen, som hade djupare insikter i vår inre verklighet och kunde fungera som botare.
Den här asiatiske shamanen är känd för att använda trumma, sång och dans för att försätta sig i ett annat medvetandetillstånd för att få översinnlig kunskap, tala med andarna och genom ett ceremoniellt beteende ge hälsan tillbaka till en sjuk person eller lösa något annat problem.
En naturläkare, naturpräst och magiker, som är förmedlaren mellan den här världen och andarna.
Ordet shaman har vi tagit från tungusiskan, som tillhör manchu-tungusspråken, som är altaiska språk. Tungusiskan finns i Sibirien och norra Kina så vi är i trakterna vid Mongoliet.
Men liknande kulturer finns på många andra ställen också, dvs det är naturfolk som har ett liknande beteende. Shamanism är inte någon enhetlig religion eller något fastlagt trossystem. I Lappland har vi nåjden, som också använder sig av trolltrumman, och det finns en hel del att läsa om den saken, bl.a. av Jörgen I Eriksson.
Det går alltså inte att på pricken säga vad en shaman anser om det ena och andra eftersom det finns så många olika typer av kulturer och språk, men gemensamt är ju att han kontaktar ”den andra sidan”, dvs andarna, och till detta använder han olika metoder för att försätta sig i extas eller trance. Det kan vara trummans rytmiska ljud, men också andra instrument, sång, dans och bjällror.
Det är den enformiga rytmen som påverkar hjärnan. Här kan man använda andra triggers också, som rökelse och bilder för att seansen ska leda till rätt ande och inte bara vart som helst..
Indianerna vill inte gärna att deras medicinmän ska kallas shamaner, i varje fall inte Sioux-indianerna. Egentligen har ju alla kulturer sina egna ord för sina botare och magiker, men vi moderna västerlänningar har helt enkelt valt ordet shaman och satt det på alla. Även en sydamerikansk curandero kan få finna sig i att bli kallad shaman och begreppet har börjat luckras upp till att betyda en person, som har sin egen tro och kunskap, huvudsaken att den är fokuserad runt en djupare kontakt med naturen och dess krafter, och som på något sätt sysslar med detta och gärna även använder en trumma för att få översinnlig kontakt med naturens väsen. Han kan manipulera osynliga krafter och det medför ju att folk kan ha en viss respekt för honom (eller henne).
Just för att trumman är det mest primitiva och enkla instrument man kan använda för att skapa sinnesförändrande ljudfrekvenser så har den kommit att bli som en symbol för vår nyandliga shamanism. Shamantrumman kan alltså inte bara användas som ett instrument - den kan också fungera som en trigger för att leda sinnet in i denna typ av tanke.
Det finns många olika typer av tankar och inte bara det analytiska intellektet. Men vårt moderna talspråk saknar ord för dessa variationer, som har buntats ihop i ordet "tänka".
Tillbaka till naturen!
Dansa till solen och prata med vargarna!
Dansa med vargarna och prata med solen!
Dansa med vargarna och prata med solen!
Det är en tanke som genast leder sinnet till en helt annan värld än den som vi har omkring oss i en storstad. Med ord och bilder kan vi börja resa i fantasins värld och redan det är början till att påverka hjärtats energier..
Shamanen har funnits "hur länge som helst" och det säger sig självt att han inte har fått sin kunskap från böcker och skrifter. Han har ingen aning om vad Platon har sagt eller vad Mme Blavatski ansåg om andar och gudar. Han har inte läst böcker om pyramidernas historia och han har inte alls skaffat sig kunskap på det sätt som vi är vana vid.
Hans kunskap kommer från verkligheten och då handlar det naturligtvis om den verklighet som han upplever. Och vad är det en nomad upplever? Jo, det är solen, månen, regnet, snön, elden, hästen, vargen, vinden och så vidare. Och människorna och deras öden, viljor och känslor, tillsammans med berättelser från forna tider med samlad kunskap, som gått i arv.
Om du hela livet lever i en sådan miljö och om du har anlag för att kunna uppleva det översinnliga så kommer dina gudar att bestå av naturens andar. Din andliga värld blir den andliga aspekten av den värld du lever i.
Shamaner brukar vara de, som hör hemma i kulturer, som är fokuserade på livet på jorden och de har väl inte varit mer intresserade av stjärnorna än av allt annat i naturen.
Man har olika intressen i olika kulturer: hos nomaderna är magikern en person som trummar, dansar och pratar med djuren och vinden. I nomadens kultur är man beroende av jaktlycka och den styrs snarare av kontakten med djurens andar än av solens gång runt zodiaken. Nomaden behöver inte så sitt vete vid exakt rätt tidpunkt och behöver därför inte veta exakt var solen ska befinna sig för att sådda frön ska växa bra. Han associerar sina inre energier i första hand till de olika djuren och deras beteenden och till olika naturgudar.
Det hindrar inte att det fanns indianer (Maya) som hade djupa kunskaper om planeternas rörelser, men frågan är väl om de verkligen ska räknas till de mer jordbundna naturfolken. De verkar snarare ha kommit från en högre civilisation som har landat här på jorden en gång för länge sedan, med hela sin kosmologi intakt.
I Babylonien, Egypten och Persien, var man intresserad av att lära sig om sambanden mellan stjärnornas positioner och händelser i vår värld. Astrologin kan ses som en symbios mellan astronomi och psykologi, som i sin mer extroverta, profana form förvandlas till spådomskonst och det som vi dag ser i veckotidningar. Tyvärr så tror många att detta är riktig astrologi.
Här har vi mer utvecklade civilisationer, där man inte längre är helt i symbios med träden och jorden. Magikerns intresse för den andra dimensionen finns här också, men hans blick är riktad mot stjärnorna och i stället för trumma har han stjärnkikare och papper och penna där han räknar ut en massa vinklar och planetbanor.
Astrologen är den mer civiliserade kulturens magiker, medan shamanen är nomadens magiker.
Zarathustra var en profet, som ansåg att människan har absolut fri vilja och ansvar för sina handlingar, men han var också magiker och associeras även till astrologins vagga.
Den som tror att astrologin förutsäger fasta händelser kan lätt tro att astrologin är en slags motsats till fri vilja. Men astrologin kan mera sägas vara en karta över anlag och influenser, som vi kan kalla potentialer.
Magiker (magus) är vår benämning på en person som har insikter i hur olika energier fungerar och som även kan påverka dem medvetet, exempelvis genom ceremonier, trance- och själsresor.
Men alla sådana vanliga ord, som betecknar andliga eller själsliga tillstånd, har i vår kultur blivit översatta hur som helst kors och tvärs hit och dit på ett sådant sätt att man inte längre kan spika fast en speciell betydelse på ett visst ord, inte med mindre än att man går till den kultur där ordet först fanns så att man kan se vad ordet då betydde. Men den betydelsen är troligen då inte längre den betydelse som folk i dag lägger i ordet. Beträffande sådana ord som ego, själ och ande så kan man hitta vilda diskussioner om vad folk tror att det betyder. Det är ord, som alla använder trots att folk inte tycks kunna enas om betydelsen, så ibland kan man undra om vi vet vad vi pratar om.
Hyemeyohsts Storm, som skrev boken Seven Arrows, beskriver indianernas medicinhjul som en cirkel där allt reflekteras och det är ju detsamma som en astrologisk karta. Skillnaden är bara utgångspunkten. Antingen tittar man på djuren och naturen och bygger sin kosmologi utifrån denna verklighet eller också tittar man på stjärnorna att sedan se deras reflexer på jorden.
Astrologiska kartor brukar visa en cirkel där alla planeterna är inritade och indianerna har också sin heliga cirkel där de har placerat in sina viktigaste symboler. I medicinhjulet har man i stället för att rita planeter på papper lagt ut stenar som är symboler för eld, jord, vatten, luft och så vidare. I detta system finns det plats för allt, både för andar, växter, djur och förfäder. Har man bara förstått principerna så ska man kunna göra en karta över nästan vad som helst.
Den som tror att astrologin förutsäger fasta händelser kan lätt tro att astrologin är en slags motsats till fri vilja. Men astrologin kan mera sägas vara en karta över anlag och influenser, som vi kan kalla potentialer.
Magiker (magus) är vår benämning på en person som har insikter i hur olika energier fungerar och som även kan påverka dem medvetet, exempelvis genom ceremonier, trance- och själsresor.
Men alla sådana vanliga ord, som betecknar andliga eller själsliga tillstånd, har i vår kultur blivit översatta hur som helst kors och tvärs hit och dit på ett sådant sätt att man inte längre kan spika fast en speciell betydelse på ett visst ord, inte med mindre än att man går till den kultur där ordet först fanns så att man kan se vad ordet då betydde. Men den betydelsen är troligen då inte längre den betydelse som folk i dag lägger i ordet. Beträffande sådana ord som ego, själ och ande så kan man hitta vilda diskussioner om vad folk tror att det betyder. Det är ord, som alla använder trots att folk inte tycks kunna enas om betydelsen, så ibland kan man undra om vi vet vad vi pratar om.
Hyemeyohsts Storm, som skrev boken Seven Arrows, beskriver indianernas medicinhjul som en cirkel där allt reflekteras och det är ju detsamma som en astrologisk karta. Skillnaden är bara utgångspunkten. Antingen tittar man på djuren och naturen och bygger sin kosmologi utifrån denna verklighet eller också tittar man på stjärnorna att sedan se deras reflexer på jorden.
Astrologiska kartor brukar visa en cirkel där alla planeterna är inritade och indianerna har också sin heliga cirkel där de har placerat in sina viktigaste symboler. I medicinhjulet har man i stället för att rita planeter på papper lagt ut stenar som är symboler för eld, jord, vatten, luft och så vidare. I detta system finns det plats för allt, både för andar, växter, djur och förfäder. Har man bara förstått principerna så ska man kunna göra en karta över nästan vad som helst.
Och har man förstått astrologin så kan man använda även den för att göra en karta över vad som helst. På 70-talet kände jag astrologen Gabriel Masell och vi hade en period då vi roade oss med detta. Det var han som lärde mig att räkna ut horoskop, men det gjorde han för att han inte själv orkade göra uträkningarna när han skulle ta emot kunder. Det var litet jobbigt på den tiden: man var tvungen att bläddra i tabeller och räkna med logaritmer.
Hyemeyohsts Storm talar om prärieindianerna och säger att deras historia har sitt center i och kretsar runt medicinhjulet, som är Livets Väg för dessa folk samtidigt som det också är förståelsen av universum:
Medicinhjulet är logernas levande flamma, sanningens sköld skriven i vattnets tecken och det är hjärtat och sinnet. Det är jordens sång. Det är stjärnelden och den målade trumman sedd med barnens ögon. Det är den röda pipan från buffelns gåva när den rökes i de heliga bergen och det är de fyra pilarna i folkets loge. Det är vår soldans.
In many ways this Circle, the Medicine Wheel, can best be understood if you think of it as a mirror in which everything is reflected. ”The Universe is the Mirror of the People” the old Teachers tell us, ”and each person is a Mirror to every other person.” Any idea, person or object can be a Medicine Wheel, a Mirror, for man. The tiniest flower can be such a Mirror, as can a wolf, a story, a touch. A religion or a mountain top. Hyemeyohsts Storm
Här har vi en kultur, som kan kallas shamansk där Storm beskriver deras kosmiska hjul av stenar på marken precis på samma sätt som vi också skulle kunna beskriva en astrologisk karta.
Det handlar då kanske inte om ifall man gör en cirkel där man utgår ifrån vår verklighet här (med djur och natur) för att därifrån se kosmos eller om man utgår ifrån en karta över planeternas positioner på himlavalvet för att därifrån se vårt liv här.
Den som har de ”shamanska” eller psykiska anlagen för att kunna ”se bortom” kommer i båda fallen att hämta samma kunskap. Han kommer att upptäcka hur allt är en dans av energier, som återspeglas i alla företeelser i våra liv.
Medicinhjulet är logernas levande flamma, sanningens sköld skriven i vattnets tecken och det är hjärtat och sinnet. Det är jordens sång. Det är stjärnelden och den målade trumman sedd med barnens ögon. Det är den röda pipan från buffelns gåva när den rökes i de heliga bergen och det är de fyra pilarna i folkets loge. Det är vår soldans.
In many ways this Circle, the Medicine Wheel, can best be understood if you think of it as a mirror in which everything is reflected. ”The Universe is the Mirror of the People” the old Teachers tell us, ”and each person is a Mirror to every other person.” Any idea, person or object can be a Medicine Wheel, a Mirror, for man. The tiniest flower can be such a Mirror, as can a wolf, a story, a touch. A religion or a mountain top. Hyemeyohsts Storm
Här har vi en kultur, som kan kallas shamansk där Storm beskriver deras kosmiska hjul av stenar på marken precis på samma sätt som vi också skulle kunna beskriva en astrologisk karta.
Det handlar då kanske inte om ifall man gör en cirkel där man utgår ifrån vår verklighet här (med djur och natur) för att därifrån se kosmos eller om man utgår ifrån en karta över planeternas positioner på himlavalvet för att därifrån se vårt liv här.
Den som har de ”shamanska” eller psykiska anlagen för att kunna ”se bortom” kommer i båda fallen att hämta samma kunskap. Han kommer att upptäcka hur allt är en dans av energier, som återspeglas i alla företeelser i våra liv.
Medicinhjulet: Så som nedan så ovan.
Den astrologiska kartan: Så som ovan så nedan.
Men det gäller att det är verkligheten man tittar på och inte bara idéer. Då kan det vara svårt för oss att relatera till historier om uttrar, bufflar, vargar och örnar. Vi kan inte känna dessa djurs energier så bra om vi aldrig ens har sett dem. Vi kanske bara är vana vid tama katter och hundar, som lever ett onaturligt liv.
Även om vi sätter upp stora bilder av vargar så kan vi inte se vargens riktiga beteende och dess reaktioner i olika sammanhang.
Det finns en skillnad mellan den vanlige astrologen och shamanen.
Det är att stjärnskådaren mest kan vara intresserad av att kunna se vad som ska hända, av att förutsäga framtiden, i alla fall på så sätt att han kan se vilka perioder som kan bli gynnsamma för det ena eller andra. Man vill veta hur det ska gå.
Det är väl ungefär så som våra medier och spåtanter förväntas fungera, med den skillnaden att de kan berätta mer precisa visioner, men med pendel, kristaller och kaffesump som hjälpmedel i stället för stjärnkartor.
Shamanen har något, som inte astrologen eller spåtanten har. Han går inte in i den andra verkligheten för att ta reda på vad som ska hända.
Han går in i den andra verkligheten för att ta reda på hur den ser ut och sedan är det hans uppgift att ändra på den verkligheten. Genom att göra ändringar på ett annat plan kan han ändra på hur verkligheten är just nu och det medför ju då att framtida händelser, som ligger på den gamla stigen inte kommer att inträffa nu när den tidstråden har lagts på en annan stig.
Exorcism är en variant, dvs att han tar bort något, som du har inom dig men som inte ska vara där.
Spåtanten är vanligen passiv och säger bara vad som ska hända.
Astrologen kan ge goda råd om hur man ska bete sig för att det ska gå bra.
Shamanen ändrar på verkligheten.
En botare, en healer får väl också sägas ändra på verkligheten, men han kanske inte går lika djupt, lika långt bort som shamanen. Han går väl vanligen till kroppens elektriska energisystem, men han försvinner inte för att prata med gudarna.
En vanlig läkare ändrar också på verkligheten, men han fokuserar på den fysiska verkligheten och inte på någon djupare orsak.
Det var bara hur jag rent generellt uppfattar saken, men sedan finns det ju en oändlig mängd personliga variationer och man kan också säga att vi alla med våra tankar hela tiden påverkar den andra verkligheten. Shamanen gör det dock medvetet.
Shamansk astrologi.
Det är att ha en levande kontakt med planeterna och deras energier på samma sätt som shamanen har kontakt med regnets och eldens andar
Det är att se zodiaken på samma sätt som Hyemeyohsts Storm ser medicinhjulet, som ett mönster av symboler, som berättar vem och hur du är och var du står på livets väg.
Det ena utesluter inte det andra och man kan säga att det nu är dags för en symbios mellan den indianske medicinmannens kosmiska cirkel och vår kulturs kosmiska cirkel, som att jord och himmel möts.
Shamanism är aktiv healing och astrologi kan också fungera som healing om man bara ser det på det sättet i stället för att tro att det bara handlar om spådomskonst för att se vad som ska hända.
Tag in planeterna väsen i ditt medvetande. De är gudar och du kan prata med dem i dina trumresor. Du kan göra ceremonier till mångudinnan, men även till Mars, Jupiter och Venus. Vad var det egentligen som Uranus ville säga med sitt knasiga upptåg? Om du känner dig blockerad kan du fråga Saturnus vad det är han vill att du ska upptäcka där inne.
Planeterna kastar sina reflexer över hela naturen och en trumresa kan gå till en planet lika väl som till en varg eller buffel. Det viktiga är att följa vad den egna inre energin säger och om den gillar vargar bättre än planeter så strunta i planeterna! Men en shaman är vanligen öppen för alla influenser som finns i hans värld och som han påverkas av.
Solens väg är hjärtas väg.
Även om man ännu inte har gjort sin karta så kan man i alla fall träna på att känna hur de olika planeterna känns. Man kan läsa om deras påverkan och försöka hitta just den känslan, upplevelsen inom sig. Alla kan nog känna sig blockerade (Saturnus), aggressiva (Mars), behagliga och vackra (Venus) och så vidare.
För en person kan det vara bra att känna sig litet aggressiv för att det ger ett tillskott av energi medan det för en annan kanske inte alls är bra om det leder till ett utbrott där han river lägenheten.
Genom att träna kan man lyckas att identifiera olika känslor inom sig så att man känner igen dem och det är ett steg mot att känna sig själv och speciellt så krävs denna kunskap på Den Andlige Krigarens Väg, som också är Själens Väg, som beskrivs i många av våra gamla sagor där olika känslor har blivit olika rollfigurer.
Shamanism som ett modernare och vidare begrepp är att leva sig in i de andliga aspekterna av olika företeelser inom den egna verkligheten, inte inom en verklighet som fanns för tusen år sedan i en annan kultur. Shamaner har alltid varit experter på den egna verkligheten, dvs den verklighet som de själva levde i och deras kunskaper kommer från en fördjupning i denna verklighet, som också gav en helt annan typ av kunskap än den som vi är vana vid, nämligen att man läser böcker om andra kulturers religioner och mytologier.
Om jag inte kan se hur energierna rör sig i dag här och nu, omkring mig och inom mig, så har jag ingen större nytta av att veta vad en indian ansåg om flodens ande i en helt annan kultur.
Vi kan få inspiration från indianens sätt att tänka och många av oss har också varit indianer i tidigare liv och sådana historier kan väcka upp minnen inom oss så att vi känner en fläkt av ett naturligare sätt att leva och det leder till att vi kan börja uppskatta Moder Jord och naturen igen. Hon tycks ha varit bortglömd i vår kultur, som mest är baserad på intellektuell kunskap om hur man ska göra för att utnyttja hennes resurser.
Att sitta runt en flammande lägereld i den mörka skogen och prata om runornas magi kan vara en upplevelse som väcker själens längtan efter en djupare mening med livet. Det kan ge en känsla av att det vi söker redan finns och att det egentligen inte kostar något. Det handlar bara om vårt eget uppsåt och fokus.
Tänk om det är roligare att hitta en fjäder i skogen och själv göra ett smycke av den än att bara beställa ett fjädersmycke på nätet.
Att sitta ute under en gnistrande stjärnhimmel är något annat än att bara läsa om planeternas inverkan. Vi har pluggat länge nog nu och det är dags att ta med den kunskapen för att gå tillbaka till naturen och verklighetens himmel och jord (innan den har kraschat helt).
Eftersom shamanismen är kunskapen om det som ligger dolt inom vår verklighet så finns där plats för allt. Det är inget fel att tro på Jesus, han har också sin plats i medicinhjulet och bland stjärnorna.
Så även de indiska gudarna och de buddhistiska bodhisattvorna. Men även Näcken och huldran, det beror alldeles på vilken del av naturen man har kontakt med och vad man har för fokus.
Men astrologi innebär ju också att man tar hänsyn till den gamla kunskapen om hur vi reagerar på de inflytanden som finns från jordens elektromagnetiska svängningar, som ändras hela tiden. De kommer och går och de dansar med varandra och vi är själva indragna i denna dans, som vi ofta kan dansa som medvetslösa dockor som hänger i trådar och knuffas och svingas hit och dit av gudarnas nycker.
Vi blir glada och vi blir ledsna och vi tycker att vi är duktiga och vi skyller på varandra utan att egentligen se hur de stora energierna omfamnar oss och sveper oss hit och dit. När den fria viljan vaknar upp ett steg till kan vi se vad vi hänger i för trådar och vilka vi kan påverka och hur.
Jordens em-fält ändras kraftigt av solstormarna, som är vågor av elektriskt laddade partiklar som når jorden, och det finns många som mår dåligt när dessa solvindar når jorden. Men vi har också de olika planeterna, som glider runt, runt i sina banor och när de bildar olika vinklar till varandra så ändras också något som vi skulle kunna kalla för jordens tankar och känslor.
Elektromagnetiska fälts olika frekvenser påverkar hjärnan på olika sätt..
Solen är solsystemets hjärta och centrum och det är i vår egen sol, i vårt eget hjärta, som vi kan känna dessa känslor, som kommer till oss i form av olika impulser.
Vårt eget inre solsystem är i symbios med det solsystem som vi lever i och när vi observerar planeternas banor kan vi se paralleller till hur vårt inre fungerar.
Vanlig astrologi kan ofta handla om att förutse olika händelser och tendenser, men det som vi nu kallar för shamansk astrologi är att lära sig att uppleva dessa fluktuationer för att kunna dansa med dem på ett mera medvetet sätt. När vi själva kan känna de olika planeternas energier så kan vi också vara med i dansen på ett mera medvetet sätt.
Om den gamla shamanismen handlade om att bota folk från krämpor, besatthet eller andra obalanser så handlar shamnsk astrologi om att kollektivt bota vårt psyke, som på grund av vår ytliga kultur har börjat att skadas mer och mer i en ganska så stor omfattning.
Den moderna shamanen får i dag vara en kollektiv psykdoktor, som lär ut metoder för hur vi ska komma i kontakt med Moder Jords energier igen så att vi kan bli vänner med den planet som föder oss.
Man kan säga att jordens alla energier är feminina eftersom de är den livgivande grund vi står på. Om insekter och grönsaker försvinner härifrån, om vattnet blir förstört och om luften blir full av giftiga kemikalier så försvinner vi också härifrån. Eller värre: ligger där som sjuka paket.
Hittills har det varit ett för stort och felaktigt bruk av naturens maskulina energier med ett överskott av kamp och intellekt. Om shamanismen är feminin (med sin jordkontakt) så är astrologin maskulin med sina teleskop och sitt filosoferande, räknande och tänkande. Men den har en gång varit en del av jordens liv. Man tittade på planeternas lägen för att kunna veta när det var exakt rätt tid att plantera och skörda. Så blev det mer och mer filosofi av det hela och till sist blev astrologin bortsopad av intellektet.
Men stjärnorna är också gudar och planeterna är medvetna delar av Moder Jords känslokropp. Planeternas rörelser talar till oss på samma sätt som vår planets eld, jord, vatten, luft, växter och djur. Den dans som pågår i jordens aura pågår även inom oss och genom att studera de större sambanden kan vi upptäcka de mindre och oss själva.
Somliga har använt begreppet "jordastrologi" i samband med medicinhjulet. Men ordet astra betyder stjärnor så det är väl inte så lyckat. Astrologi betyder kunskapen om stjärnorna.
Ett medicinhjul är en rund "karta" av stenar, men det är inte en karta över stjärnhimlen.
Hyemeyohsts Storm använder begreppet Universe Wheel och det är ju bättre. Både medicinhjulet och den astrologiska kartan skulle kunna kallas för Universe Wheel och då skulle man lättare kunna spontant ana sambandet.
Och den person, som är ute på en andlig resa för att få ihop sitt jordiska medicinhjul med sin himmelska stjärnkarta kan gott sägas syssla med shamansk astrologi. Det blir ett Universe Wheel, som är både feminint och maskulint.
Ett medicinhjul är en rund "karta" av stenar, men det är inte en karta över stjärnhimlen.
Hyemeyohsts Storm använder begreppet Universe Wheel och det är ju bättre. Både medicinhjulet och den astrologiska kartan skulle kunna kallas för Universe Wheel och då skulle man lättare kunna spontant ana sambandet.
Och den person, som är ute på en andlig resa för att få ihop sitt jordiska medicinhjul med sin himmelska stjärnkarta kan gott sägas syssla med shamansk astrologi. Det blir ett Universe Wheel, som är både feminint och maskulint.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar