Translate

lördag 14 december 2019

När Uranus var på min Mars i Oxen så blev det strömavbrott i halva Värmland.


Men det var en del annat som också hände.

Först kan vi ta en resumé av några astrologiska begrepp.
Uranus = ”plötsliga, oväntade händelser” och även för elektriska grejer och ”snabbare kommunikation”.
Mars = energi, krig, eld, aktivitet, blod, rött, järn, vapen, instrument.
Oxen = nacken, halsen och näringsintag (äta och mat). Men också för skönhet. Det hör nog ihop med att vi gärna vill att maten ska se vacker ut. Stjärntecken och kroppsdelar.
Jupiter = Expansion, frihet, rättvisa och högre kunskap.

När en långsam planet (här Uranus) närmar sig en stationär (här Mars) så är det inte bara ”mitt i prick” som gäller. En långsam planet kan liknas vid en stor lampa som långsamt, långsamt vänds mot en. Det är då inte när lampan lyser exakt rakt mot en som saker och ting händer. Det är när man börjar uppfatta ljuset från den som det börjar hända något eller som man börjar få en viss känsla och detta är olika hos olika personer. Detta avstånd kallar man ”orb” (orbis) och den är olika stor för olika planeter, plus att olika personer är olika känsliga för olika planeter (frekvenser). 



Just nu är Uranus i konjunktion med min Mars i Oxen. Det betyder att ”Uranus på himlen just nu” ligger på precis samma ställe som Mars låg när jag föddes, dvs på den plats där jag har Mars i mitt horoskop (grundhoroskop). Den aspekten, att den transiterande planeten ligger precis på en planet i horoskopet, det kallas för ”konjunktion”. Det är en aspekt som säger att ”nu kan det plötsligt hända något oväntat!”

Uranus har en omloppstid på 84 år, så dess passage över en viss planet i grundhoroskopet händer bara en gång på 84 år! Det är alltså något som bara händer en gång i livet!
Det kan man jämföra med en transit av Månen som sker en gång varje månad, av Solen som sker en gång om året osv.
Ju oftare som det sker desto mindre viktigt är det och kanske bara betyder en ganska normal händelse som att man går på party och har kul eller att man känner sig blockerad eller har en svängning i känslolivet, att man är pigg, nervös eller trött eller så. Det beror på vad de olika vinklarna bildar för sorts aspekter och också på hur olika sådana samverkar.

Om det sker väldigt sällan så är det större chans att det är en större händelse, kanske något omvälvande med stor betydelse. Det kan hända något drastiskt, som att man flyttar, råkar ut för en olycka eller kanske ”bara” får en depression eller en psykos eller hamnar i något ovanligt äventyr. Man kanske får ett nytt jobb eller får sparken. I alla fall så bör det vara något ovanligt, något som är utöver det vanliga. Det beror på vilka planeter som är inblandade.

Nu hade Uranus kommit fram till min Mars och det skiljde bara på sju bågminuter, vilket kan räknas som ”ingenting” när det gäller en planet som ligger där bara en gång i livet och vad hände då. Jo, en hel del, bl.a. att då slocknade allt här och hela samhället blev mörkt. Det var strömavbrott i halva Värmland och det pågick i två timmar. Jag tände en massa stearinljus och tyckte att det blev jättemysigt. Uranus styr elektriska grejer och kommunikationsmetoder.


”Datakillarna” har sagt att min externa diskstation (NAS) inte tål strömavbrott så jag stängde av den ”för säkerhets skull” för jag tänkte att strömmen kanske skulle kopplas av och på flera gånger innan de hade lagat felet.

När strömmen kom tillbaka så startade jag den igen, men nu fungerade den inte. Mapparna gick inte att öppna. De såg bara ut som tomma fyrkanter. Detta har aldrig hänt tidigare, förutom vid ett tillfälle och det var efter ett strömavbrott, som hade orsakats av en kortslutning i min spis. 

Ja, nu var det samma fel igen och jag hade ju sett det förut så att jag tyckte att jag visste vad det var
så jag kopplade loss den och nästa morgon körde jag ner till killarna och lämnade in den för undersökning.
Senare på eftermiddagen upptäckte jag att det var samma fel i datorn!!!. Jag kunde inte öppna mina mappar. De bara såg ut som tomma fyrkanter och något sådant hade aldrig förr hänt!
Det var alltså samma fel i datorn som i NAS. Det betydde ju att felet kanske satt i datorn och inte i NAS-burken. Men det var ju omöjligt!!! Datorn har ett inbyggt batteri och ska inte påverkas av ett strömavbrott! Detta var högst mystiskt, men eftersom jag tänkte att jag nu hade lämnat in fel grej till killarna så var jag ju tvungen att snabbt köra dit med datorn också och förklara att jag kanske hade kommit med fel information till dem. Full rulle igen ner till DatorCenter!

Och vad blev resultatet?
Jo att de sade att det inte var något fel på NAS / diskstationen.
Jag sade: ”Oj, ja det var nästan det jag misstänkte! Jag tror att felet sitter i datorn i stället!”
Så skulle jag visa detta fel för dem och jag satt där i deras verkstad och kände mig nervös och fumlade med knapparna. Alla ikoner hade flyttat på sig så att jag inte kunde hitta nånting.  Men då -  nu fungerade datorn igen! Det var inget fel på den!!!
Klart jag kände mig dum: på samma dag hade jag nu rusat hit med två grejer som det inte var något fel på!  Men nu beställde jag i alla fall en batteribackup till NAS-burken så att den i fortsättningen ska kunna klara av strömavbrott.

Jag försökte förklara för killarna att det kanske var mig det var fel på för att jag inte hade nerver till att själv undersöka mina grejer en längre stund. Jag sade att det nog berodde på att jag hade fått en tid på sjukhuset nästa dag för gastroskopi, vilket jag redan nu var nervös för. Jag hade redan ”litet småpanik”.

Jag visste att jag hade Uranus på Mars, men jag visste inte hur exakt den aspekten var just då. Så noga hade jag inte tänkt på den saken.

Senare på kvällen kopplade jag in grejerna igen och de fungerade tills datorn slocknade. Jag hade glömt att sätta i kontakten och nu var batteriet slut.
Jag satte i kontakten och vad hände sedan? Jo, datorn gick inte att starta. Det bara kom upp konstiga texter och så var skärmen tom. Jag stängde av den med on-off-knappen, men när jag skulle starta igen så var den bara död. Inte ett ljud.
Jag accepterade att den nu var död och tänkte ta loss den, men när jag drog ut USB-sladdarna (till mus och tangentbord) så började den fungera igen. Inget fel!

Oväntade, plötsliga händelser i samband med teknik och elektricitet ska vara typiskt för kombinationen Mars-Uranus. Det kan naturligtvis vara olyckor eftersom sådana kommer i form av oväntade överraskningar. Gärna sådant som har att göra med kommunikation.  Några gånger när jag haft Mars på Uranus (Mars går runt fort) så har jag befunnit mig i bilverkstäder! En gång var jag på bilprovningen och de upptäckte att en röd lampa hade gått sönder. Nä, det var inte så märkvärdigt, men det är symboliken som är intressant. 

För mig började dessa händelser två veckor före den dag då Uranus är mitt i prick på min Mars. Den dagen är i övermorgon när detta skrivs. Det är inte säkert att det händer något särskilt då - vi får väl se... Det som skulle hända kanske redan har hänt??? 

Hur gick det sedan med gastroskopin nästa dag? 
Då låg Uranus bara fyra bågminuter från min Mars Då hade jag även en annan aspekt och den var precis mitt i prick. Det var Jupiter som låg i trigon till denna Uranus+Mars. Det intressanta är att den låg exakt på pricken i trigon och att den symboliserar frihet. Den historien finns här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar